YazarGezer.com

• Afrika Gezisi

NAMİBİYA

Kamanjab

Dr. Cüneyt BAŞBUĞU  (yazarımızı tanıyalım)

Kamanjab, Namibia

Sabah, güneş doğmadan yapıyoruz kahvaltımızı. Koşullar ne kadar kötü olursa olsun, güne kahveyle başlamak anlatılmaz güzellikte bir duygu. Güneş doğmadan çıkıyoruz yola. İlk molamızı verdiğimiz Uls’da, marketten alışveriş yaparken görüyoruz ilk himba kadınlarını. Göğüsleri açık, geleneksel süsleri içinde, kırmızı renklere boyalı iki kadın.

Himbalar ve Hererolar, aynı kökenden gelen topluluklar. Benzer bir dil kullanıyorlar. İşin en ilginç tarafı, himbalar, geleneklerini, yaşam biçimlerini ve çıplaklıklarını sürdürürken, hereroların, Alman misyonerlerin etkisinde tamamen kapalı giysilere bürünmüş, on sekizinci yüzyıldan kalma giysilerle dolaşıyor olmaları. Hererolar da ilginç görünümde insanlar ama dünyada en fazla fotoğrafı çekilen insan topluluğunu himbalar oluşturuyor.

Havanın sıcak olması, toprak yolda seyahat etmeyi zorlaştırıyor. Tozun içeriye girmesini engellemek için pencereleri kapatmak zorunda kalıyoruz.. Özellikle bavulların olduğu bölüm toz içinde kalıyor. Yavaş yavaş çölden çıkmaya başlıyoruz. Görüntüye ağaçlar, bodur bitkiler, içinde mandaların yattığı su birikintileri ekleniyor. Bitkiler daha yeşil, hava daha sıcak. Ne de olsa, 2 gün önce güney yarımküresinin ilkbaharına girdik.

Bu sefer kalacağımız kampta elektrik yok ama su var. Bavulların tozunu alıyor, çadırlarımızı temizliyoruz. Yemek sonrası bir himba köyüne gideceğiz. Alışveriş yaparken, köyün liderine götüreceğimiz hediyeleri almıştık. İçinde çay, sigara, zeytin yağı, mısır unu, bisküit olan bir kutu hazırlıyoruz.

Himbalar ilginç gelenekleri olan yarı çoban bir topluluk. Keçi ve benzeri hayvanlar yetiştiriyorlar. Giyimlerinin ana örtüsünü keçi derisi oluşturuyor. Taktıkları kolye, bilezik gibi takılar sayesinde bir himba kadınının sosyal durumunu öğrenmek olanaklı. Süt yağını, dağlardan elde ettikleri mineral ve külle karıştırıp vücutlarına sürüyorlar. Kırmızı rengin nedeni oksitlenmiş demir. Asla yıkanmıyorlar, temizliklerini duman banyolarıyla sağlıyorlar.

Himbalar

Namibia 726

Hererolar

Okavanga 098
    Okavanga 091

Himba köyünde 2 saat geçiriyoruz. Turistik olmaktan daha çok kültürel bir gezi oluyor. Anlatılan her şey şaşırtıyor bizi. Bir taraftan, içimizden bu ilkel koşullardan keşke kurtulsalar duygusu geçiyor, bir taraftan da böylesi bir geleneğin kaybolup gideceği düşüncesinden paniğe kapılıyoruz.

Aşçımız şaşırtmaya devam ediyor bizi. Kıyma, kuru üzüm, yumurta ve sebze karışımı bir yemeği, beyaz pilav eşliğinde sunuyor bize. Salatası eksik değil tabii ki. Ertesi sabah daha da şaşırtacak bizi, o koşullarda herkese krep yaparak.