YazarGezer.com

• Afrika Gezisi

NAMİBİYA

Sossusvlei Kumulları

Dr. Cüneyt BAŞBUĞU  (yazarımızı tanıyalım)

45 nolu kumul

Bugün, gezinin en heyecan verici günlerinden biri. Kırmızı çöle, kumulları görmeye gideceğiz. Sabah 04.30’da kalkıyoruz, 05.15’de herkes arabada. Parkın açılmasıyla birlikte, 45 Numaralı Kumul’a doğru hareket ediyoruz. Bizimle birlikte çok sayıda araba yola çıkıyor. Kumullar, Sesriem Kanyonuna olan uzaklıklarıyla adlandırılıyor. Üzerinde güneş doğuşunu seyretmeye gittiğimiz kumulun numarası 45.

Kumulun kıyısına ulaşır ulaşmaz, tırmanmaya başlıyoruz. Yüksekliği sadece 150 metre fakat kumda yürümek çok zor oluyor. Güneş doğmadan ulaşıyoruz tepeye. Kumun kırmızı rengi, içinde bulunan demirden ve bu demirin, okyanustan gelen nemle sitlenmesinden oluşuyor.Güneşin doğuşuyla birlikte, ana rengi kırmızı olan bir renk cümbüşü oluşuyor etrafımızda. Bir saate yakın kalıyoruz tepede.

Aşağı indiğimizde, Albert bizi hazırladığı kahvaltıyla yeniden şaşırtıyor. Kahvaltının hemen ardından, Namib-Naukluft Ulusal Parkının en önemli bölgesi, Sossusvlei Kumullarına gidiyoruz, traktörden bozma bir vasıtayla. Kumullar arasında, milyonlarca yıl önce göl olan alanlar var. Yüzlerce yıl önce kurumuş ağaçlar, sanki hemen yeşerecekmiş gibi duruyor. Kumulların yerlerinin ve yüksekliklerinin hava koşullarına göre sık sık değiştiğini öğreniyoruz. En sık ve en çabuk yer değiştiren kumula “deli kumul” adını takmışlar. İsmi çekiyor bizi, sabahki yorgunluğu bir tarafa bırakıp, Işın’la birlikte tırmanıyoruz tepesine.

Sossusvlei Kumullar

Sossusvlei Kumulları

Sossusvlei Kumullari

sossusvlei8
    Sossusvlei Kumullar

Bu güzel sabahın ardından kampa dönüp, çadırlarımızı topluyoruz. Albert çoktan hazırlamış öğle yemeğimizi. Arabaları artık daha hızlı yüklüyoruz. İlk durağımız çölde bir vaha olan Solitaire.  Namibiya, eski bir Alman sömürgesi. Arada, Alman asıllı beyazlara rastlıyoruz yollarda. Mola verdiğimiz Solitaire’de, benzerleri ancak avrupada bulunabilecek güzellikte bir Alman pastanesi var. Kahve ve fırından yeni çıkmış “apfel strudel” çok iyi gidiyor.

Kalacağımız kampta elektrik yok. Jeneratör de yok. Sıcak suyu, hafif yüksek bir tepede yerleştirdikleri dev kazanlarda,  odun ateşiyle ısıtıp duşlara gönderiyorlar. O koşullara rağmen kaldığımız tüm diğer kamplar gibi tertemiz. Albert yemek hazırlığına girişiyor. Noel, tuvalet ve duşlara giden yollara, mumlar yerleştiriyor. Biz de otomatiğe bağladığımız çadır kurma ve arabayı boşaltma işlerine girişiyoruz.

Kampa dönen yolda, direğe asılı bir çift ayakkabı görmüştük. Daha sonra o ayakkabıların sahibini tanıyoruz., Frans. Onbeş yıl önce ayakkabılarından kurtulmaya karar veren ve o günden bu yana çıplak ayak gezen çöl görevlisi Frans. Bizi çölde, değişik bir gezintiye çıkartıyor. Önce, suyu buluncaya kadar tohumlarını saklayan devekuşu salatası adı verilen bitkiyi tanıyoruz. Daha sonra bize çöldeki yaşam döngüsünü anlatıyor. En ufak bir iklim değişikliğiyle düzeni bozulan, küçücük böceklerden, örümceklere, akreplere, yılanlara ve çöl kartalı adı verilen iri kuşlara uzanan gıda zincirinin çöl için önemini görüyoruz. Öğrendiğimiz başka bir şey ise, Namibiya Çölünde pusulanın hiçbir işe yaramayacağı. Kırmızı kumlar demir dolu çünki.

Gece, yanında çöl soğuğunu da getiriyor. Çakal sesleri, dolunay, soğuk ve mumların solgun ışığı altında yemeğimizi yiyoruz. Gecenin bana göre en güzel yemeği, küçük balkabaklarından yapılan “balkabağı dolması” oluyor.