YazarGezer.com

• Afrika Gezisi

ZAMBİA

Victoria Şelaleleri

Dr. Cüneyt BAŞBUĞU  (yazarımızı tanıyalım)

Son kamp sabahı, her zamankinden çok daha çabuk toparlanıyoruz. Ya artık çok usta olduğumuzdan ya da son gün biran önce toparlayıp kurtulalım düşüncesinden. Bilinmez. Çok kısa bir yolculuk sonrası, Botswana’dan çıkış yapıyoruz. Kolay oluyor bu sefer. Zambezi Nehri kıyısında sınır kapısı. Arada feribotla karşıya, Zambia’ya geçeceğiz. On dakikalık bir yolculuk sonrası varıyoruz Zambia’ya. Sınıra tam bir karmaşa hakim. Neyin nerede olduğu, nereden geçmemiz gerektiğini anlamakta zorluk çekiyoruz. Atlayıp arabaya gitmemizi engelleyen kimse yok. Ortada, para değiştirmek için çalışan insanlar var.

Zar zor buluyoruz pasaportlarımızı göstereceğimiz gişeyi. Zambia Türk vatandaşlarına vize uygulamıyor. Daha doğrusu vizeyi sınırda veriyor. Görevliye pasaportumla birlikte vize parası olan 50 ABD dolarını uzatıyorum. Pasaportumla ilgilenmeyen görevli, sadece dolara bakarak bana iade ediyor. O zaman Zambia’da, 2000 yılı öncesi dolarların kabul edilmediğini öğreniyorum. Yenisini verdiğimde pasaportumda aradan açtığı her hangi bir sayfaya damgayı basıyor. Kime ait olduğuna bile bakmadan.

Bu kadar kolay girdiğimiz ülkeden çıkarken saatlerce uğraşacağımızı bilmiyorduk o zaman. Çıkışta formlar dolduracak, parmak izleri verecek, pasaportumuz didik didik edilecekti. İlk geldiğimiz gün söylemişlerdi bize; “Burası Afrika, her zaman beklenmeyeni bekleyin”.

Kısa bir yolculuk sonrası, otelimize yerleşmeden Victoria Şelalelerine gidiyoruz. Suyun az olduğu bir mevsim olmasına rağmen çok güzel görüntüler sunuyor bize. İskoç gezgin Livingstone, ilk gördüğünde bu görüntülerin sadece göklerde gezen melekler tarafından görülmeyi hak ettiğini yazmış defterine. Yerliler “Mosi-oa-Tunya” olarak adlandırıyorlar şelaleyi yani “gürleyen duman”. Gücünden ve görüntüsünden dolayı, şelale bölge halklarının sayısız mitolojik öyküsüne kahraman alarak katılıyor.

Livingstone kentinin yanı başındaki şelale dünyanın en büyük şelalesi. Genişliği 1700 metre ve derinliği 108 metre. Şelale hem Zambia hem de Zimbabwe arasında paylaşılmış. Sınır formalitelerinden özümüz korktuğu ve artık tükenmekte olan paralarımızdan bir 50 dolar daha vizeye vermek istemediğimiz için Zambia tarafını gezmekle yetiniyoruz. Zaten karşı taraf da çok net olarak gözüküyor.

Çoğunluk, şelale turunu çabuk tamamlayıp pazar kısmını gezerken, birkaç kişi şelalenin Boiling Pot denilen en alt ucuna iniyoruz. İniş boyunca maymunlar ağaçlarda şaklabanlıklar yapıyorlar. Çok tehlikeli bir görüntüsü olmasına rağmen, kayalardan kıyıya iniyor ve sulara atıyoruz kendimizi. Tabii ki tam atmak sayılmaz, elimizi hiç bırakmıyoruz. Çok yüksekte, iki ülke arasında sınır olan Zambezi köprüsünden aşağıya bungee jumping yapanların atladığını görüyoruz. Arada attıkları korku-neşe arası çığlıkları geliyor kulaklarımıza. Dönüşte oldukça zorlanıyoruz 650 metreyi yukarıya tırmanmak için. Maymunların yaramazlıkları bile destek olmuyor.

Kalacağımız otel mükemmel. Nehir kıyısında bol yıldızlı bir otel. Odalar bungolow tarzı inşa edilmiş.Balkonu açtığımızda, arka bahçede kocaman bir timsah görüyoruz. Önce bir heykel gibi geliyor ama olmadığını anlıyoruz. Bahçede, hemen odamızın az ilerisinde kocaman bir timsah var. Arada açıyor ağzını. Otel yönetimini aradığımızda gayet soğukkanlı bir yanıt geliyor. “Nehirden çıkıyorlar efendim. Yaklaşmazsanız zararları olmaz”.

Son günlerde en fazla duyduğumuz uyarı bu. “Yaklaşmazsanız, dışarı çıkmazsanız, çitleri aşmazsanız bir şey olmaz.” Oysa akşam, bir sağlık sorunu nedeniyle birlikte olduğum Güney Afrikalı paramedik bana “bir şey olanların öykülerini” anlatıyor. Fillerin ezdiği arabalar, hipopotamların yaraladığı insanlar. Her şeye rağmen bu kıtanın doğal ve güzel kalmasını istiyorsak, hayvanlarının da doğal yaşama alanlarına saygı göstermek gerekiyor. Yoksa yıllar sonra, küçük çocuklar fil resimlerine aynen bizim mamut resimlerine baktığımız gibi bakacaklar..

Üç hafta çok çabuk geçiyor. Gezinin hızından, geziyle ilgili görüntüler arada üst üste biniyor. Neyi nerede gördüğümüz karışıyor. Görüntüler ne kadar karışsa da, her seferinde Okavango Deltasında, gece şarkılar söyleyen insanlar alıyor sahneyi. Geziyi ne zaman düşünsem, afrikayı ne zaman aklıma getirsem o güleç insanlar kapıyor düşlerimi. Müthiş bir vokalle, sanki arkalarında bir orkestra varmış gibi şarkılarını söylüyorlar; “Africa, beautiful Africa!!”

Victoria Falls ZAMBIA Mosi-oa-Tunya gürleyen duman

“Mosi-oa-Tunya” yani “gürleyen duman”

Mosi-oa-Tunya gürleyen duman Victoria Falls ZAMBIA
    Victoria Falls ZAMBIA
    Maymunlar Victoria Falls ZAMBIA
    Timsah Victoria Falls ZAMBIA

Bahçede, hemen odamızın az ilerisinde kocaman bir timsah var.